گروه اقتصادی: وزیر اقتصاد از بسته شدن لایحه بودجه سال 90 براساس نفت 80 دلاری و به‌احتمال زیاد دلار 1050 تومانی خبر داد.

سیدشمس‌الدین حسینی درحالی‌که اخیرا انتقادها نسبت به تاخیر دولت در ارائه بودجه بالاگرفته و احتمال تصویب نشدن بودجه 90 تا پایان سال وجود دارد در جمع خبرنگاران درخصوص قیمت پایه نفت و ارز در بودجه سال 90 گفت: قیمت نفت 80 دلاری در لایحه بودجه سال 90 قطعی شده و در مورد قیمت دلار هم نرخ 1050 تومان گزینه محتمل‌تری است.

به گزارش همشهری، با رونمایی ارزی از بودجه سال آینده، به‌نظر می‌رسد وابستگی بودجه عمومی دولت به نفت بیشتر خواهد شد؛ هرچند باید منتظر آشکار شدن منابع و مصارف ارزی دولت بود تا مشخص شود دولت چه میزان از هزینه‌های خود را از محل درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت و فراوردهای‌های نفتی تامین خواهد کرد.

در لایحه بودجه سال 1388 کل کشور قیمت پایه نفت37.5  دلار و هر دلار هم 950تومان پیش‌بینی شده بود. براساس این گزارش در بودجه 89 هم قیمت نفت، هر بشکه 65 دلار و هر دلار هم 980 تومان بسته شده است و با افزایش قیمت پایه نفت و قیمت فروش ارز دولتی در سال آینده، دولت مصمم است تا اعتبار ارزی بیشتری از محل درآمدهای نفتی هزینه کند.

این گزارش می‌افزاید: در سال‌های اخیر دولت تلاش کرده است برای کاهش نسبت وابستگی بودجه به نفت، سهم درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد اما نکته چالش بر انگیز بین دولت و مجلس بر سر این است که سهم بالایی از مالیات پیش‌بینی شده در سال‌های اخیر، مالیات ناشی از فروش نفت و عملکرد شرکت ملی نفت در صادرات نفت بوده است و به همین دلیل میزان وابستگی بودجه به نفت بالاتر از 50 درصد ارزیابی می‌شود.

به گزارش مهر، وزیر اقتصاد روز گذشته با بیان اینکه برخی از دولتمردان معتقدند که باید نرخ دلار را کمتر پیش‌بینی کنیم، تصریح کرد: در مجموع نرخ دلار در بودجه حدود 1050 تومان خواهد بود. وی گفت: برآوردها نشان می‌دهد که قیمت تعادلی دلار در بازار ارز 1050 تومان است که ممکن است در برخی روزها حدود 5 تا 10 تومان کاهش یا افزایش داشته باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: دیگر هیچ‌کس مانند 10 سال پیش روی افزایش نرخ ارز حساب نکند، زیرا دولت اصلا اجازه نمی‌دهد که بازار ارز به یک بازار سفته بازی و سوداگری تبدیل شود؛ ارز پول مبادله است نه بازار سفته بازی. حسینی در مورد هدف‌گذاری نرخ تورم در سال آینده گفت: برای این منظور باید در بودجه سال آینده و بسته سیاستی- نظارتی سال 90 بانک مرکزی هدف‌گذاری صورت گیرد اما آنچه در دستور کار ماست این است که با انضباط و انتظام پولی، مالی و اتخاذ سیاست‌های مناسب در این زمینه آرامشی که در حال حاضر وجود دارد را حفظ کنیم.

تثبیت نرخ سود و ارز در سال 90

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت از تثبیت نرخ ارز و سود بانکی در سال آینده خبر داد. به گزارش فارس محمدرضا فرزین تصریح کرد: اطمینان داشته باشید که سیاست دولت این نیست که نرخ سود بانکی افزایش پیدا کند بلکه سیاست سال آینده این است که بتوانیم تأمین مالی مناسب و ارزان برای تولید‌کنندگان داشته باشیم؛ معتقدیم که تأمین مالی مناسب و ارزان می‌تواند چرخ تولید را سریع‌تر بگرداند و نرخ رشد را افزایش دهد.

او همچنین از تثبیت نرخ ارز در سال آینده خبر داد و گفت: سیاست دولت این است که بازار ارز را در حالت تعادلی‌اش تثبیت کند. فرزین گفت: قطعا اگر ما بخواهیم سال آینده تولید را حمایت کنیم، باید یک بازار باثبات ارز و پول داشته باشیم؛ به همین دلیل نباید در قیمت ارز نوسانات شدید داشته باشیم؛ ممکن است نرخ دلار و یورو تغییر کند اما در یک نوسان بسیار کوچک؛ باید بتوانیم نرخ ارز را تثبیت کنیم.

کد خبر 127554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز